„Co łączy Donalda Trump’a, inteligentną lodówkę, pracę zdalną, 5G i mikroplastik? Dynamiczne zmiany technologiczne, środowiskowe i społeczne oraz związana z nimi ilość docierających do nas informacji sprawiają, że coraz trudniej ocenić co jest prawdziwe, a co fałszywe. W kontrze do faktów popartych naukowo pojawiają się nowe teorie, których nie potrafimy zweryfikować. Fabrykowanie informacji i rozpowszechnianie nawet najbardziej irracjonalnych teorii stało się dziecinnie łatwe. Jak na nie reagować? Czy powinniśmy je zwalczać, przeciwstawiając im fakty, demaskować je, cenzurować, a może wyśmiewać i bagatelizować? Czy pozostawione same sobie staną się w końcu częścią „nowej normalności”?

Franek Ammer

Wystawa zrealizowana przez Ankę Gregorczyk (Galeria Centrala, FOTSPOT) prezentuje 21 prac (fotografie, kolaże, video, fotomontaże), które tworzą lub demaskują fałszywe narracje; interpretują współczesną definicję „normalności” albo „nowej normalności”, poruszają tematykę fake newsów, spiskowych teorii, stereotypów czy niedawnego doświadczenia epidemii izolującego i „przenoszącego” życie do sieci.

Poniżej przedstawiamy autorki i autorów biorących udział w wystawie FAKE NEW wraz z nadesłanymi w ramach open call pracami oraz szerszym opisem projektów.

 

 

Anastasiou Ioannis

W swojej twórczości nawiązuje do aktualnych kontekstów społeczno-politycznych, gdzie posługując się absurdem często tworzy groteskową i niezbyt nieprawdopodobną wizję przyszłości. W pracach wykorzystuje techniki reliefowe, wklęsłe, planograficzne i eksperymentalne do tworzenia obiektów 3D, instalacji, książek artystycznych i grafik. Brał udział w ponad 80 wystawach zbiorowych i konkursach na arenie międzynarodowej, a także jest współorganizatorem międzynarodowej giełdy druków PrintCard Wrocław oraz współtwórcą miesięcznika Zine Without a Crown. Obecnie jest doktorantem na ASP we Wrocławiu.

3 prace cyfrowe, fotomontaż/kolaż

 

 

 

Bubak Joanna

Studentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich ProHum na Uniwersytecie Przyrodniczym i Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Absolwentka Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Od 2018 roku związana z TIFF Festival we Wrocławiu, gdzie mieszka i pracuje. 

Kryptozoologia

Projekt kryptozoologia zgromadził archiwalne jak i aktualne fotografie oraz materiały filmowe przedstawiające kanidy( formy życia, pochodzące od psowatych). W ostatnim czasie na dolnym śląsku pojawił się czarny pies oraz jego pochodzący z Irlandii odpowiednik- biały pies. Stworzenia te pojawiały się w przeszłości zwiastując śmierć. Bardzo często towarzyszyły katastrofom, wybuchom epidemii lub objawiały się przypadkowym osobom zwiastując odejście bliskiej osoby. Prawdopododobnie czarne psy objawiały się w związku z pandemią COVID 19. Archiwalne zdjęcia oraz zdjęcia RTG przedstawiają kamieniozębnego psa. Analiza izotopem węgla C14 wskazuje na pochodzenie sprzed 1,5 mld lat.

 

 


Budniak Basia

Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, którą kontynuuje w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W swoich pracach często sięga do tradycyjnych technik fotograficznych, kładąc też duży nacisk na performatywny charakter obrazu fotograficznego, posługiwania się nim i jego funkcjonowania. Od wielu lat współpracuje z Fundacją Sztuk Wizualnych i Miesiącem Fotografii w Krakowie, a także współtworzy cykl „Czułym okiem” krakowskiego Muzeum Fotografii. Mieszka i pracuje w Krakowie – basiabudniak.com

Czarne serce

Wielokamerowa instalacja – jest Sercem Czarnym, powołanym w tym kształcie z puszek, otrzymanych od polskich artystów. Artystów czujnych i czułych. W tym sercu są wszystkie emocje z jakimi przyszło nam się zmagać w ostatnim czasie. Wszyscy odczuliśmy konsekwencje czasu kwarantanny, a odebranie aktywnego głosu w walce o klimat, politykę, godność człowieka, regulacje ekonomiczne i prawne, uczyniły ten czas jeszcze bardziej dotkliwym. Sięgam w tej pracy po Solarigrafię i wystawiam Serce na największy żywioł jakim jest Słońce. Światłoczułość ukrytego w nim materiału jest materią procesu jaki w nas zachodzi. Nie wiemy, co będzie za miesiąc, czy dwa, a doświadczenie ostatniego czasu dopiero przetwarza się w czynną myśl. Doświadczenie światłoczułości jest gotowością na przemianę. Istotnym efektem mojej pracy
okazała się próba zaistnienia online, w Internecie. Algorytmy Instagrama blokowały posty z hasztagami i symbolem czarnego serca. Brak możliwości elastycznej weryfikacji treści spowodowało, że algorytmy naznaczyły moją pracę rasizmem, stała się ona ofiarą klasyfikacji i podziałów, które wymyślił kiedyś człowiek. Emoji czarne serce padło ofiarom własnego systemu. Docelowo z obrazów wyciągniętych z Serca ma powstać publikacja oraz wystawa. Czas wyciągnięcia obrazów – połowa października 2020.

 

 

Jurczykowski Oktawian

Artysta wizualny, student kierunku Film Animowany i Efekty Specjalne na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. Tworzy m.in. fotografie, filmy animowane i ilustracje. Swoje prace wystawiał w Polsce i za granicą. W 2018 r.  brał udział w wystawie ImMobilized w Paryżu, prezentując jedenastometrową instalację złożoną z fotografii tkanin i ubrań. W 2020 r. został laureatem Sekcji ShowOFF podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie – oktawianjurczykowski.com

Deflection

 

Spośród niemal 200 państw na świecie, tylko 6 oficjalnie określa siebie same jako niedemokratyczne. Jest to swego rodzaju dowód na powszechność i popularność samego terminu jakim jest demokracja, co niestety nie ma przełożenia na ustroje większości państw, które według wskaźnika ONZ są demokracjami wadliwymi lub reżimami autorytarnymi. Taki stan rzeczy skłania mnie do przemyśleń na temat zmiennokształtności pojęcia demokracji, która jest być może najbardziej plastycznym i zmiennym w zależności od aktualnej władzy typem ustroju państwa. Deflection (ugięcie) oznacza w inżynierii stopień deformacji elementu konstrukcyjnego pod naporem określonej siły.

 

 

Kasperczak Magdalena

Urodzona w Zielonej Górze, absolwentka kierunku Fotografia na UAP w Poznaniu oraz UAM w Poznaniu. Fotografią zajmuje się zawodowo, interesując się przede wszystkim tematyką związaną z rodziną, intymnością, przemijaniem oraz duchowością. Swoje zainteresowania poszerza także o przyrodniczy nurt fotografii skandynawskiej oraz sztukę antropocenu – magdalenakasperczak.com

Dinozaurium

W niewielkiej miejscowości pod Poznaniem znajduje się laboratorium paleontologiczno-genetyczne. Praca naukowców skupiona jest nad projektem Dinozaurium, którego celem jest przywrócenie do życia wymarłych przed miliony lat temu Zauropsydów. Szerokie badania oparte na Zapisie Kopalnym dały niespodziewanie dobre efekty. Udało się m.in: wyhybrydować skrzeki jaj zarodnikowych oraz wyekstrahować sztuczną skórę, która rośnie na ludzkim żywicielu. Okazało się również, iż zbieżność taksonomiczna niektórych gatunków jaszczurek stanowi bazową podstawę do wyhodowania jaj wymarłych gadów. Pojawiły się
informacje, że w parku okalającym zakład genetyczny można jużobserwować pierwsze, biegające okazy.

 

Sejud Agnieszka

Artystka wizualna, która w swojej praktyce posługuje się fotografią, tworzy cyfrowe i analogowe kolaże, książki i ziny, a także instalacje i prace wideo. Sejud używa różnych mediów, by eksplorować składniki ludzkiej tożsamości, przede wszystkim skupiając się na idei wolności jednostki oraz systemach opresji, które tą wolność ograniczają. Oprócz pracy nad samodzielnymi projektami, jest też częścią artystycznego duetu KWAS. W swoich pracach przedstawia kolorową, kalejdoskopową i psychodeliczną wizję świata, często używając do osiągnięcia swoich celów deformacji i dekonstrukcji obrazu. Swoje prace pokazuje w Polsce i zagranicą. Mieszka i pracuje w Polsce – agnieszkasejud.com

HOAX

 

 

 

 

Link do video na YouTube

 

Hoax /həʊks/ to opowieść o swoistej mistyfikacji, której jesteśmy świadkami. Oto kraj, w którym europejskie standardy polityczne uważane są za radykalne. Wciąż nie rozdzieliliśmy tronu od ołtarza, postulaty separacji państwa od Kościoła budzą niezgodę i opór. Kościół Katolicki jest uprzywilejowaną instytucją: nie płaci podatków, posiada wpływy polityczne i znaczny majątek. Aż 87% tutejszej ludności to ochrzczeni katolicy, ale wiara traktowana jest wybiórczo i synkretycznie. Część wiernych wierzy w reinkarnację i przeznaczenie. Milion osób staje na granicy państwa, aby wspólnie odmawiać różaniec. Biskupi zaś wyglądają jakby popełniali wszystkie siedem grzechów głównych. Nie wszyscy członkowie społeczeństwa są uważani za pełnoprawnych obywateli (kobiety, mniejszości narodowe i seksualne). Niektórzy wciąż chcą
leczyć homoseksualizm. Lasy przypominają dzikie wysypiska. Drzewa są masowo wycinane, a podstawą energetyki jest węgiel, więc oddychamy sadzą. Odnawialnych źródeł energii praktycznie nie wykorzystujemy – planowane są za to nowe węglowe bloki energetyczne. Publiczne media serwują prymitywną propagandę docierającą do milionów obywateli. Manipulacja ma się świetnie. Internet ułatwia sprawę, stał się wygodnym kanałem dystrybucji kłamstw. Prawda się przeterminowała i zdezawuowała dawno temu. Nie jest potrzebna, jeśli bardziej skuteczne jest granie na emocjach. Teraźniejszość to uniwersum
post-prawdy i fake newsów, w którym ciężko się odnaleźć i łatwo stracić (i tak nikłe) poczucie jakiejkolwiek życiowej pewności. Strumień informacji płynących z mediów różni się na tyle drastycznie, że każdego dnia musimy na nowo zadawać sobie pytanie: gdzie leży prawda?

 

 

Soporowska Milena

Ukończyła Historię Sztuki w ramach Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW (MISH), gdzie obroniła pracę magisterską dotyczącą wpływu fotografii spirytystycznej i mediumicznej na sztukę w świetle freudowskiej kategorii unheimlich. Studiowała Fotografię w Związku Polskich Artystów Fotografików oraz na Akademii Fotografii. Absolwentka podyplomowych studiów muzealniczych Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie studiuje Psychotronikę na Instytucie Psychologii Stosowanej, a także jest absolwentką programu mentorskiego Sputnik Photos – milenasoporowska.com

Oprawa muzyczna: Piotrek Sobiecki/Lotus Reaction  – @lotus_reaction
AudycjaL Czeczota w Radio Kapitał, z którym powiązany jest projekt: https://radiokapital.pl/shows/czeczota

Czeczota

Zdjęcia są dokumentacją naszej wspólnej wakacyjnej wycieczki z moją przyjaciółką Izabelą Michalską do Emilcina, gdzie stoi jedyny w Polsce pomnik UFO. Zrobiłyśmy sobie tam wzajemnie zdjęcia. Wycieczka stała się dla mnie bodźcem do nagrania audycji eksplorującej przypadek UFO w podlubelskiej wsi – zarówno jego historii, jak i innych kulturowych ufologicznych nawiązań. Audycja o Emilcinie stanowi jeden z odcinków mojej serii Czeczota powstającej w Radiu Kapitał, która jest jednocześnie częścią mojego większego audio-wizualnego projektu badającego fenomen tzw. pięknych anomalii. Dodatkowe zdjęcia są nawiązaniem do historii UFO – lampa przypomina pomnik UFO w Emilcinie, a prześwietlona tapeta kojarzy mi się z motywem łąki/polany, gdzie rzekomo mieli zatrzymać się kosmici.
Więcej o audycji: https://radiokapital.pl/shows/czeczota

 

 

 

Xue Jiang

Artystka posługująca się medium fotografii; tworzy książki fotograficzne, instalacje oraz obrazy ruchome. W swoich pracach zajmuje się tematyką tożsamości, iluzji, relacji pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem, przedmiotem a podmiotem. Interesują ją obiekty i przestrzeń. Jest absolwentką Chinese Harbin University (2013r.) oraz łódzkiej Szkoły Filmowej (2020r.). Obecnie mieszka i tworzy w Chinach – instagram.com/xue_jiang_j/?hl=pl

 

Daydream

„Sen na jawie” to projekt, próbujący zobrazować relację pomiędzy ludźmi, ich otoczeniem jak również rozmowa o tożsamości i fantazji, w której ludzie utknęli w zamknięciu.